Scrisoare deschisă privind produsele din tutun

10 aprilie 2013
 
Scrisoare deschisă adresată Guvernului României
 
Domnului 
Victor Ponta
Prim-ministru
 
In atenția domnilor :
 
Daniel Chiţoiu, Viceprim-ministru, Ministrul Finanțelor Publice
Daniel Constantin, Ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
Varujan Vosganian, Ministrul Economiei
Eugen Gheorghe Nicolăescu, Ministrul Sănătății
Liviu Voinea, Ministrul delegat pentru Buget
 
Referinţă: Poziția României în legătură cu propunerea de directivă a UE privind reglementarea produselor din tutun
 
Stimate Domnule Prim-ministru, domnilor Miniștri, Vă scriem în calitate de reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale medicale, din domeniul sănătății din România si Uniunea Europeană, cu rugămintea și îndemnul de a acorda o atenție deosebită asupra poziției României în procesul de revizuire a Directivei Uniunii Europene privind Produsele din Tutun (2001/37/CE). Europa plătește un preț prea mare pentru acțiunile sale lente privind produsele din tutun, atât în costurile economice cât și umane, prin efectele nocive pentru sănătatea și bunăstarea cetățenilor săi.
 
Costul anual estimat, legat de consumul de tutun, pentru economia europeană, este de mai mult de o jumătate de trilion de euro, sau aproximativ 4,6% din PIB-ul UE. 700 000 de cetățenii ai Uniunii Europene (UE) mor prematur în fiecare an din cauza consumului de tutun și aproape 13 milioane de persoane din cele 27 de țări ale UE suferă de boli legate de fumat, cu efecte devastatoare asupra economiilor, societăților și sistemele de asistență medicală.
 
Guvernele din întreaga UE discuta în prezent propunerea de revizuire a Directivei UE privind produsele din tutun prezentată de Comisia Europeană în decembrie2012 iar poziția României este deosebit de importanta in acest proces. Această legislație crucială se îndreaptă spre inima redresării economice a Europei. Imbunătățirea sănătății cetățenilor prin politici eficiente de control al tutunului va asigura păstrarea capitalului uman și productivitatea ridicată a forței de muncă cu înaltă calificare. Propunerea este necesară pentru a garanta un nivel ridicat de protecție asănătății, prin punerea în aplicare efectivă a obligațiilor tuturor statelor membreale UE în calitate de părți ale Tratatului ONU - Convenția-cadru a OMS privind controlul tutunului (FCTC) și orientările sale, precum și de a îmbunătăți funcționarea pieței interne, cu beneficii pentru economie. Majoritatea cetățenilor sprijină politicile de control al tutunului.

O cercetare Eurobarometru publicată în 2012 arată că 76% din populația UE și 

74% dintre români sprijină avertismente ilustrate de mari dimensiuni, iar 57% (50% în România, o creștere de 6% față de acum doi ani) susțin o interzicerea pe ambalaje a logo-uri, a culorilor și elementelor de promovare. În conformitate cu dorințele majorității cetățenilor, propunerea de Directivă introduce avertismentegrafice obligatorii, care acoperă 75% pe fețele principale ale pachetelor de țigări,interzice utilizarea aromelor caracteristice cum sunt mentolul sau aromele defructe, interzice utilizarea elementelor care pot induce în eroare inclusiv ţigările slim şi superslim, introduce elemente de securitate pe pachetele de tutun carevor contribui la lupta împotriva comerțului ilicit.
 
Tutunul nu este doar o chestiune de alegere de stil de viață pentru adulți, peste două treimi din fumătorii europeni încep să fumeze înainte de vârsta de 18 ani.
 
Tutunul este un produs care creează dependenţă, este letal şi care, petermen lung, ucide jumătate din utilizatorii săi.

În acest sens, comunitatea de sănătate publică salută aceste propuneri, ca un pas în direcția corectă spre reducerea atractivității tutunului, în special pentru tineri și susține că această directivă poate și trebuie să meargă mai departe, cureglementări mult mai stricte.
 
Facem apel către Guvernul României de a adopta, în cadrul sedințelor de la Consiliul Europei, o poziția națională care să asigure sprijin pentru obligativitatea ambalajelor standardizate, inclusiv avertismente mari, obligatorii, unde imaginea acoperă 80% din fața și din spatele pachetelor.

Reglementările parțiale nu sunt suficiente pentru a încetini tendința spre boală și decese premature cauzate de tutun. S-a demonstrat că numai prin revizuirea și actualizarea în mod regulat a politicilor de control al tutunului se pot sprijini guvernele să reducă prevalența fumatului și prejudiciile pe care acesta leprovoacă. În Europa, dar și în România, scăderea consumului de tutun esteprea lentă. Cercetările recente au raportat o scădere a fumatului de doar un punct procentual pe parcursul a trei ani, pentru rata actuală de 28%. Prin comparație, ratele de fumat în Australia și Canada, liderii la nivel mondial încontrolul tutunului, au scăzut în mod constant datorită politicilor puternice decontrol al tutunului și sunt în prezent la aproximativ 17%. Toate datele științifice de încredere arată că măsurile propuse în propunereaComisiei Europene sunt eficiente. Dovada este stabilită în evaluarea impactuluiglobal al Directivei propuse și arată câștigurile nete pentru economie și pentrusocietate.

Singurii oponenți ai reglementării eficiente a produselor de tutun sunt companiile de tutun si aliații lor, care sunt în spatele eforturilor susținute, sistematice pentru a slăbi legislația privind controlul tutunului. Aceștia susțin că avertismentele vizuale mari și ambalaje standardizate ale produselor din tutun vor crește contrabanda, această reglementare pune în pericol locurile de muncă din industria europeană a produselor din tutun, sau că etichetarea și ambalarea conform acestei reglementări reprezintă măsuri ineficiente. Există dovezi puternice că 

aceste declarații nu sunt doar false, dar în mod intenționat vizează prevenirea sau întârzierea punerii în aplicare a unor măsuri eficiente de reducere a prevalenței fumatului.

Atașat este un rezumat al argumentelor industriei precum și dovezile că aceste mituri sunt false. Prezenta directivă poate salva milioane de vieți, prin prevenirea începerii fumatului de către copii, încurajând fumători să renunțe, ar reduce povara pe care societatea noastră o plătește pentru dependenţa de tutun. Sperăm că veți înțelege necesitatea şi importanţa acestei legislații care se referă direct la 

sănătatea și bunăstarea cetățenilor României .Reprezentanții comunității științifice și de sănătate publică din România sunt disponibili pentru a discuta cu dumneavoastră, în detaliu, aceste aspecte importante.

Cu stimă,

 
AER PUR ROMANIA
Marius Eremia – Vicepreședinte
 
SOCIETATEA ROMÂNĂ DE PNEUMOLOGIE
Prof. Dr. Florin Mihălțan – Președinte
 
FUNDAȚIA ROMÂNĂ A INIMII
Prof. Dr. Dan Gaiță - Președinte
 
ASOCIAȚIA NAȚIONALĂ DE PREVENIRE ȘI COMBATERE A CANCERULUI
Dan Toderașcu - Secretar
 
SOCIETATEA ROMÂNĂ DECARDIOLOGIE
Conf. Dr. Ioan Mircea Coman
 
FEDERAŢIA ROMÂNĂ DE DIABET, NUTRIŢIE ŞI BOLI METABOLICE
Prof. Dr. Nicolae Hâncu
 
SOCIETATEA ROMÂNĂ DE DIABET, NUTRIŢIE ŞI BOLI METABOLICE
Prof. Dr. Maria Moţa
 
SOCIETATEA ROMÂNĂ DE NEFROLOGIE
Prof. Dr. Eugen Moţ
 
SOCIETATEA NAŢIONALĂ DE MEDICINA FAMILIEI
Dr. Rodica Tănăsescu
 
ŞCOALA NAŢIONALĂ DE SĂNĂTATE PUBLICĂ ȘI MANAGEMENT SANITAR
Prof. Dr. Cristian Vlădescu
 
COMISIA DE CARDIOLOGIE A MS
Prof. Dr. Dragoș Vinereanu
 
SOCIETATEA ROMÂNĂ DE NEUROLOGIE
Prof. Dr. Ovidiu Băjenaru
 
ASOCIAŢIA NAŢIONALA ROMÂNĂ DE STROKE
Prof. Dr. Constantin Popa
 
COMISIA DE PNEUMOLOGIE A MS
Prof. Dr. Miron Bogdan
 
SOCIETATEA ROMÂNĂ DE NUTRIŢIE
Prof. Dr. Mariana Graur
 
ASOCIAŢIA ROMÂNĂ PENTRU STUDIUL OBEZITĂŢII
Conf. Dr. Gabriela Roman
 
SOCIETATEA DE MEDICINĂ INTERNĂ 
Prof. Dr. Ion Bruckner
 
COLEGIUL FARMACIŞTILOR DINROMÂNIA
Prof. Dr. Dumitru Lupuliasa
 
ASOCIAŢIA ONCOHELP
Conf. Dr. Şerban Negru
 
EUROPEAN NETWORK FOR SMOKINGAND TOBACCO PREVENTION – ENSP
Cornel Radu-Loghin – Director of Policyand Strategy
 
SMOKE FREE PARTNERSHIP
Anca Toma – Senior Policy Advisor

Scrisoarea și anexa pot fi descărcate aici.

Apariții în presă:

Click pentru detalii și oferta completă