Societatea Națională de Medicina Familiei este partenerul Asociației pentru Protecția Consumatorilor din România în campania de informare privind drepturile pacienților români „Fii un pacient ACTIV!”. În cadrul evenimentului de lansare din data de 25 septembrie 2014 va lua cuvântul vicepreședintele SNMF, Dr. Sandra Adalgiza Alexiu.
Comunicatul de presă de lansare a campaniei:Fii un Pacient ACTIV!
Campanie de informare privind drepturile pacienților români
Câți oameni nu au plătit o analiză sau mai multe doar pentru că nu știau că ar putea fi gratuită dacă au trimitere de la medicul de familie? Câți oameni nu știu că au la dispoziție controale perodice gratuite? Câți oameni știu că pot cere o a doua opinie? De acum pacienții din România vor primi mai multe informații despre drepturile pe care le au. Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România, cu sprijinul ECC Romania – Centrul European al Consumatorilor si al Dr. Florin Ioan Bălănică, Consultant Personal de Sănătate, a lansat campania Fii un Pacient ACTIV!, campanie de informare despre drepturile și obligațiile pacienților.
Potrivit raportului “Puterea pacienților europeni” publicat la Bruxelles, pacienții români sunt printre cel mai puțin informați pacienți din Europa, situându-se pe locul 30 din cele 50 de țări europene. Motivele pentru care România este pozitionată pe un loc codaș al topului țin de lipsa de resurse financiare, de informare și implicare a pacienților în luarea deciziilor privind propria sănătate.
Fii un Pacient ACTIV! își propune să informeze și să promoveze drepturile pacienților atât către beneficiarii de servicii medicale, cât și către personalul din sistemul medical. Astfel, campania va cuprinde informări de presă, informari directe, online marketing și workshop-uri dedicate pacienților și specialiștilor din sistemul medical. Informările directe vor fi îndreptate către pacienți, cu sprijinul asociațiilor de pacienți și asociațiilor de medici de familie, precum și către personalul din sistemul medical, cu sprijinul asociațiilor profesionale, dar și a spitalelor și clinicilor.
Conf. Univ. Dr. Costel Stanciu, Președinte APC Romania – “Campania Fii un Pacient ACTIV! este un îndemn adresat consumatorilor români de a-și schimba mentalitatea în privința serviciilor medicale. Vrem ca pacienții români să-și conștientizeze drepturile, să le ceară atunci când acestea sunt ignorate, vrem ca sănătatea să nu mai fie o preocupare doar în cazurile în care ne este rău sau ne doare ceva. Este timpul să nu mai așteptăm ca schimbarea să vină de la alții, ci să o impunem noi înșine. Este timpul să nu mai fim ignoranți, pentru că sănătatea face diferența între viață și moarte”.
Dr Florin Ioan Bălănică, Consultant Personal de Sănătate – “Pacientul din România are dreptul la îngrijire medicală personalizată în funcție de nevoile și posibilitățile sale. De asemenea, are dreptul să aibă alături de el medici care să îl îndrume și să îl însoțească pe tot parcursul procesului de vindecare, într-o relație corectă medic – pacient. Este nevoie de un pacient activ și informat, dar și de un sistem care să încurajeze specialiștii din sănătate să colaboreze în cadrul unor echipe multidisciplinare, în folosul pacienților”.
Drepturile pacientilor asigurati:
– Ai dreptul la informație medicală
– Ai dreptul la confidențialitate și viață privată
– Ai dreptul să alegi cele mai sigure metode privind sănătatea reproducerii
– Ai dreptul la tratament și îngrijiri medicale corespunzatoare
– Ai dreptul sa ceri o altă opinie medicală
– Ai dreptul la consultatii preventive
– Ai dreptul si la servicii medicale acordate de un medic acreditat din afara spitalului
– Ai dreptul la despăgubiri în cazurile de malpraxis
– Ai dreptul de a-ți exprima consimțământul
Obligațiile pacienților asigurați:
– să se înscrie pe lista unui medic de familie;
– să anunțe medicul de familie ori de câte ori apar modificări în starea lor de sănătate;
– să se prezinte la controalele profilactice și periodice stabilite prin contractul-cadru;
– să anunțe în termen de 15 zile medicul de familie și casa de asigurări asupra modificărilor datelor de identitate sau modificărilor referitoare la încadrarea lor într-o anumită categorie de asigurați;
– să respecte cu strictețe tratamentul și indicațiile medicului;
– să aibă o conduită civilizată față de personalul medico-sanitar;
– să achite contribuția datorată fondului în condițiile stabilite prin contractul-cadru;
– să prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atestă calitatea de asigurat.
***
Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România (APC România) este o organizație neguvernamentală, apolitică și nonprofit, înființată în 10 februarie 1990. APC-Romania este singura organizație de utilitate publică, membră a Organizației Europene a Consumatorilor — BEUC, care are ca principal obiectiv apărarea, promovarea și reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor și intereselor consumatorilor în raporturile cu operatorii economici și instituțiile statului.
Centrul European al Consumatorilor – ECC Romania s-a alăturat rețelei ECC-Net de la 1 ianuarie 2008 pentru a-i sprijini pe cetățenii UE în domeniul achizițiilor transfrontaliere. Rolul nostru este să oferim consultanță juridică gratuită în probleme de comerț transfrontalier și să încercăm rezolvarea pe cale amiabilă a sesizărilor pe care le primim de la consumatorii români, dar și din alte state membre.
Doctor Florin Ioan Bălănică – Consultant Personal de Sănătate – are peste 20 de ani de experiență în domeniul medical, fiind în permanență aproape de pacienți și înțelegându-le așteptările și nevoile. În 2014, a introdus în România Medicina Personalizată, care tratează pacientul integral, funcție de nevoile lui individuale, ținând cont atât de informațiile referitoare la bagajul genetic, stilul de viață, alimentație, mediul de lucru si familial, natura relațiilor personale sau istoricul medical al familiei pacientului, cât și de investigațiile medicale potrivite.