Societatea Națională de Medicina Familiei este revoltată de afirmația purtătorului de cuvânt al Guvernului României, domnul Corneliu Calotă, referitoare la medicii de familie, cărora le aduce o acuzație extrem de gravă și falsă, folosind cuvântul „monopol” pentru a defini situația contractelor acestora cu casele de asigurări. Monopol înseamnă o înțelegere între furnizori, ori în cazul a 12.000 de medici de familie nu poate fi vorba de așa ceva!
Sistemul actual de contractare în medicina de familie și în ambulatoriul de specialitate există de la inființarea asigurărilor de sănătate și a apariției înregistrării pacienților la un singur medic de familie, din 1999. Modalitatea a fost confirmată și în anul 2006, prin prevederile Legii Sănătății care stabilesc caracterul privat al cabinetului medicului de familie. La ora apariției instituției medicului de familie, s-a afirmat că este cea mai mare privatizare a României, fiind privatizat un intreg segment de furnizori de servicii medicale.
Înscrierea la un medic de familie este principiul fundamental care asigură cea mai bună îngrijire pe termen lung a pacienților, conform legii. Medicul de familie cunoaște foarte bine nu doar starea de sănătate a pacienților lui, ci și tot contexul social și familial care are impact asupra stării lor de sănătate. Tot pentru asigurarea calității actului medical și a relației optime medic – pacient, orice pacient nemulțumit se poate muta la un alt medic de familie, după minimum 6 luni, o perioadă considerată suficientă pentru testarea compatibilității medic – pacient. Dacă un medic nou (indiferent de vârstă) nu reușeste să își formeze minimul de 800 de pacienți, înseamnă că pacienții nu l-au ales, de fapt, fie pentru că sunt multumiți de medicul la care deja sunt înscriși fie pentru că nu sunt convinși de noul medic. Mai mult, atunci când un medic rămâne cu mai puțin de 800 de pacienți, acesta pierde contractul cu casa de asigurări, considerându-se, în majoritatea cazurilor, că pacienții nu îl mai apreciază.
În aceste condiții nu poate fi vorba despre „vinderea unei liste de pacienți”, asa cum a afirmat, neinspirat, purtătorul de cuvânt al Guvernului. Ceea ce se vinde și se cumpără în medicina de familie, ca și în ambulatoriul de specialitate, este de fapt praxisul (termenul juridic) sau cabinetul cu tot ceea ce înseamnă acesta: imobil (atunci când medicul este proprietar, situații extrem de rare), dotări, documente, contracte, personal pregătit și cunoscut de pacienți, deci întreaga investiție, dar și capitalul de încredere acumulat de acesta prin pacientură.
Constatăm cu mare regret că acuzațiile de monopol, de „moguli care țin cu dinții de listele mari de pacienți” (făcute și de fostul președinte al CNAS, dl. Lucian Duță în timpul Guvernului Boc), deși false și făcute din neștiință sau rea intenție, revin de fiecare dată când medicii de familie protestează argumentat.
Dacă ne gândim la monopol în sistemul asigurărilor, credem ca exemplul cel mai elocvent este CNAS, care prin modificarea legislației va favoriza lanțurile medicale și va lăsa ruralul românesc fără medici. Noi bănuim marile interese care râvnesc la banii asiguraților, gestionați de CNAS și fac presiune pe Guvernul României pentru a modifica legislația în sensul dorit de aceștia, dar nu putem accepta minciuna și procesul de intenție făcut unui intreg segment medical, care în ultimii 16 ani a reușit să rezolve peste 80% din nevoile de sănătate ale pacienților din România.
Nu vom accepta să fie anihilată practica independentă profesională a medicului de familie român.
Ne exprimam speranța că premierul nu va consimți la minciună, va dori să se documenteze adecvat înainte de a accepta modificările legislative propuse, de aceea ii solicităm de urgență o întâlnire în acest sens.
Biroul de presă al SNMF
Attachment | Size |
---|---|
2015_03_12_SNMF_Comunicat_raspuns_Corneliu_Calota.pdf | 1007.46 KB |