Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF), societate profesională naţională a medicilor de familie din România, îşi reafirmă poziţia neschimbată de 5 ani de susţinător al cardului naţional de sănătate, instrument care ar putea să facă ordine şi să aducă transparență în sistemul medical.
SNMF condamnă metodele de o agresivitate de neînţeles ale unei părţi a conducerii CNAS îndreptate împotriva unor reprezentanţi ai medicilor de familie, membri în conducerea SNMF.
Prezentând cifre menite să ameţească şi să fardeze realitatea unui sistem cu multe probleme de execuţie şi implementare, cifre care adesea se contrazic, o parte din conducerea CNAS consideră că disfuncţionalităţile trebuie ascunse şi că ele se „rezolvă” prin jignire, dar şi prin metode securistice de intimidare pe care le credeam demult uitate. Considerăm inacceptabil ca sistemele informatice de sute de milioane de euro, plătite în mare parte din fonduri publice şi ale Sănătăţii, să fie folosite pentru „culegeri de date” despre activitatea cabinetelor liderilor SNMF, pentru răfuielii personale ale preşedintelui CNAS cu aceştia. Acuzaţiile din comunicat şi din declaraţiile reprezentantului CNAS sunt îndreptate împotriva reprezentanţilor naţionali ai medicilor de familie care îndrăznesc să arate presei erori, exclusiv cu scopul ca erorile să fie îndreptate.
Comportamentul nedeontologic, jignitor, ilogic, agresiv, arată o gravă incapacitate de comunicare şi de colaborare a CNAS cu cei care sunt importanţi actori ce contribuie cu bună credinţă, pe nervii şi cheltuiala lor, la implementarea sistemului cardului. Această abordare arată incapacitate de a manageria introducerea unui sistem informatic imperfect, dar perfectibil, dacă, într-adevăr, nu doar afirmativ, se doreşte la nivelul CNAS ca proiectul cardului să fie un succes!
Pentru a-şi realiza unica menire, aceea de validare a serviciilor efectuate, sistemul cardului, extrem de complex, are nevoie de câteva elemente esenţiale:
1. Să funcţioneze ireproşabil 24 din 24 de ore, pentru a nu perturba activitatea medicală;
2. Actualizările şi repornirile sistemului, activităţile de mentenanţă să se realizeze în afara perioadelor de activitate (seara, în weekend, nu în mijlocul zilelor lucrătoare!);
3. Să aibă capacitatea tehnică de a prelua în timp optim toate serviciile medicale de care are nevoie populaţia;
4. Toată populaţia României să aibă card (inclusiv copiii, neasiguraţii etc), pentru un adevărat control al efectuării serviciilor raportate;
5. Decidenţii să fie capabili de comunicare şi colaborare cu actorii din sistem.
Înţelegem că sistemul cardului este încă la început de drum, un drum care a avut nevoie de 7-8 ani de pregătire. Pentru a deveni practicabil, acest drum trebuie croit împreună cu furnizorii de servicii medicale şi cu pacienţii, în respect pentru aceştia, trebuie îmbunătăţit pornind de la recunoaşterea şi îndreptarea disfuncţionalităţilor.
Poate că din birourile CNAS, o oră de nefuncţionare nu înseamnă mare lucru. În realitatea de zi cu zi a cabinetelor, a medicilor şi a pacienţilor, dacă la ușa fiecărui cabinet sunt 5 – 10 bolnavi care aşteaptă să fie consultaţi şi să li se elibereze actele necesare, înseamnă că între 100.000 – 200.000 de pacienţi şi peste 20.000 de medici sunt afectaţi zilnic de acest fleac al unei ore de nefuncţionare. Cât întreaga populaţie a unui oraş mare! Aşadar, este necesar, din respect pentru populaţia plătitoare de softuri scumpe şi dintr-un necesar profesionalism al CNAS (gestionarul şi administratorul sistemelor informatice din sănătate şi al fondurilor plătite pentru sănătate), ca sistemul să funcţioneze ireproşabil.
Ne delimităm de orice interpretare cu iz politic a acţiunilor noastre pe marginea cardului de asigurat. Medicii de familie nu sunt interesaţi de apartenenţa politică a celor care gestionează temporar instituţiile cu responsabilităţi în domeniul Sănătăţii. Politicile de sănătate şi starea de sănătate a pacienţilor sunt singurele subiecte de interes pentru noi.Dr. Rodica Tănăsescu
Președinte SNMF