SNMF și FNPMF consideră comunicatul CNAS de astăzi, 22 iunie 2016, o gravă minimalizare a problemelor medicilor de familie din România deoarece își arogă, în ameliorarea Contractului-cadru de furnizare de servicii medicale, merite pe care nu le are!
CNAS afirmă că a extins „perioada de raportare în platforma informatică a serviciilor medicale acordate off-line, de la 72 de ore din momentul acordării la 3 zile lucrătoare după data acordării serviciului respectiv, pentru evitarea problemelor create de zilele nelucrătoare/sărbătorile legale”. Motivația acestei modificări este falsă! În realitate am solicitat extinderea pentru a evita blocajele sistemului informatic și proasta funcționare datorate proastei gestionări de către CNAS, nicidecum pentru a evita problemele legate de zilele nelucrătoare. Zilele nelucrătoare sau sărbatorile legale ne-au creat cele mai puține probleme.
CNAS afirmă că a revizuit „sistemul de sancţiuni pentru încălcarea contractului cu casa de asigurări de sănătate”. În realitate, am solicitat revizuirea sistemului de sancțiuni pentru a evita pe viitor abuzurile caselor de asigurări de sănătate, deja cunoscute în toata țara, asupra colegilor noștri. CNAS nu ar trebui să considere acest lucru ca pe o concesie făcută nouă, ci mai degrabă o recunoaștere a propriilor abuzuri și o minimă reparare a erorilor.
CNAS afirmă că a acceptat „limita minimă de 800 de asiguraţi pe lista de pacienţi a medicilor de familie”. Acest lucru a fost o simplă încercare în prima formă a proiectului de contract, o prevedere care s-a tranșat încă de la vechiul contract prin negocierea cu CMR. Era vorba de o prevedere abuzivă, care arunca medicina primară în aceeași situație în care se află astăzi farmaciile independente.
CNAS afirmă că a acceptat „redefinirea grupelor de vârstă pentru examinarea şi înregistrarea parametrilor de dezvoltare pentru pacienţii minori; – modificarea unor servicii medicale preventive şi profilactice”. În realitate, SNMF a solicitat corecturile termenilor în proiectul de norme pentru a fi in acord cu ghidurile de practică și cu prevederile internaționale în materie de examene clinice ale copilului, prin urmare nu se poate afirma faptul că este o concesie din partea CNAS, ci doar o recunoaștere a propriilor erori, ceea ce confirmă încă o dată că asiguratorul (CNAS) trebuie să se rezume la chestiunile economico-financiare, nu să le abordeze pe cele profesionale, pentru care nu are competență. În proiectul inițial, CNAS utiliza termeni eronați (de exemplu în loc de <<screening>>se utiliza termenul <<profilaxie>>).
Principala problemă pe care CNAS refuză în continuare să o discute, susținând că este împotriva legii, este finanțarea asistenței medicale primare. În condițiile în care am afirmat și demonstrat deja că suntem discriminați față de celelalte categorii profesionale din sistemul de sănătate, finanțarea actuală rămâne de neacceptat. Din moment ce nu ne vom mai putea susține cabinetele și nu ne vom mai plăti asistentele, asa cum ne impune legea, înțelegem că funcționarea noastră în sistem nu mai este dorită. Nu se pune problema de a accepta măriri de tip „pomană”, ci de a primi drepturile care ni se cuvin, în funcție de efortul și munca depusă. O simplă cosmetizare a Contractului-cadru nu mai este acceptabilă.
CNAS continuă să desfidă medicii și nu înțelege că o relație contractuală se dezvoltă prin dialog și bună înțelegere. Altfel nu ne explicăm de ce în continuare CNAS dialoghează cu noi numai prin intermediul presei, ignorand cererile noastre întemeiate pe liberul acces la informații de interes public (disponibile si pe pagina de web a SNMF) și de ce continuă să susțină acordarea unor creșteri de valori de puncte în medicina familiei, deși bugetul alocat nu s-a modificat cu niciun leu. În realitate, CNAS folosește sume care trebuiau acordate eșalonat cabinetelor de medicina familiei de-a lungul întregului an, conform legii. Mai mult, în ciuda celor comunicate prin presă, CNAS ignoră prevederile Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională, motiv pentru care am decis ca în numele colegilor noștri să ne adresăm instanței.
Din aceste motive, solicităm de urgență o întrevedere cu Prim-ministrul si Ministrul Sănătății pentru a se evita situația încare cabinetele medicilor de familie nu vor semna contractele de furnizare de servicii medicale înasistența medicală primară cu casele județene de asigurări de sănătate.
Societatea Națională de Medicina Familiei (SNMF) este o organizaţie profesională, ştiinţifică, nonguvernamentală, apolitică, de drept privat, cu personalitate juridică, constituită din organizaţii judeţene, cu personalitate juridică, ale medicilor de familie din judeţele României şi a municipiului Bucureşti.
Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie (FNPMF) este o federație patronală care reunește organizații patronale ale medicilor de familie. Federația are caracter non profit, apolitic și neguvernamental. Scopul FNPMF este reprezentarea, susținerea ăi aprobarea intereselor membrilor săi în relațiile cu autoritățile publice, cu sindicatele și cu alte persoane juridice și fizice.
Preşedinte SNMF Preşedinte FNPMF
Dr. Rodica Tănăsescu Dr. Doina Mihăilă