IBD, COVID-19 și medicina primară – sfaturi practice pentru pacienți

2020-04-28

Sectiunea pentru pacienti

Pandemia de COVID-19 va continua să se răspândească la nivel mondial, cu o povară din ce în ce mai mare asupra sistemelor de sănătate și cu o provocare continuă pentru decidenți, nevoiți să găsească modalitățile optime de îngrijire ale tuturor pacienților,și nu doar a celor afectați de COVID-19.

Pacienții cu boală inflamatorie intestinală (IBD) constituie o categorie specială, cu anumite particularități ale modului de îngrijire medicală.

În condițiile actuale, a fost nevoie de unele schimbări rapide, astfel încât problemele clinice cu care s-ar putea confrunta specialiștii IBD în timpul acestei pandemii de infecție cu SARS-CoV-2 să fie surmontate printr-un bun management și prin resetarea priorităților clinice.

Ca prim pas, este în desfășurare o amplă campanie de informare a populației generale cu mesaje referitoare la gravitatea problemei, precum și a modalităților de evitare și limitare a transmiterii infecției virale de COVID-19.

Informații importante le puteți regăsi pe următoarele site-uri oficiale românești:

http://www.cnscbt.ro/index.php/informatii-pentru-populatie

https://desprecoronavirus.ro/

https://stirioficiale.ro/informatii

De asemenea, câteva strategii pentru a minimaliza expunerea la virusul SARS-CoV-2 în rândul pacienților cu IBD au fost emise, și acestea se referă la:

  • Consilierea pacienților cu IBD privind spălarea frecventă a mâinilor, chiar și fără motiv, evitarea atingerii feței cu mâinile nespălate/nedezinfectate (ochi, nas, gură- acestea reprezentând porți de intrare pentru virus), distanțarea fizică (termen agreat în loc de distanțare socială);
  • Efectuarea consultației la distanță prin telemedicină pentru a minimaliza expunerea fizică;
  • Continuarea terapiei adecvate pentru a minimaliza reactivările /recăderile/agravările IBD, acest lucru a fost recomandat de mai multe societăți de gastroenterologie din Statele Unite ale Americii.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32215548

Starea de urgență decretată și în țara noastră în 16 martie 2020, ca urmare a pandemiei de COVID- 19, a venit cu schimbări importante în modalitatea de acordare a serviciilor medicale.

Nu există dovezi că pacienții cu IBD ar contacta mai ușor virusul SARS-CoV-2 , însă, cu siguranță odată contactat, pacienții cu IBD vor dezvolta o formă agresivă de boală.

Referitor la medicina primară (de familie), Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a publicat pe site-ul propriu o serie de reglementări privind acordarea serviciilor medicale și a tratamentelor pe perioada stării de urgență.

http://www.cnas.ro/post/type/local/comunicat-reglementari-privind-acordarea-serviciilor-medicale-i-tratamentelor-pe-perioada-starii-de-.html

Iată câteva informații utile pacientului cu IBD în ceea ce privește schimbările apărute în acordarea serviciilor medicale de către medicul de familie în perioada stării de urgență.

Cele mai importante modificări apărute constau în faptul că pentru acordarea serviciilor medicale nu mai este necesară folosirea cardului de sănătate

Începând cu 1 aprilie 2020, este operațională acordarea de consultații la distanță (sistemul de telemedicină) folosind orice mijloc de comunicație (telefon, WhatsApp, Skype, Zoom, ș.a.m.d.) atât pentru asistența medicală primară, cât și pentru ambulatoriul de specialitate.

Pe perioada de urgență, serviciile medicale din ambulatoriul de specialitate pentru specialitățile clinice se acordă fără a mai fi necesară prezentarea biletului de trimitere.

 

http://www.cnas.ro/cjastm/post/type/local/ordinul-ms-cnas-cu-nr-539-437-din-31-martie-2020.html

Astfel încât, pentru orice problemă de sănătate apărută, vă sfătuim să luați legătura prin orice modalitate de comunicație (telefonul cel mai frecvent utilizat) cu medicul dumneavoastră de familie. Acesta va stabili tipul de consultație de care aveți nevoie.

Dacă este vorba despre o afecțiune intercurentă care poate fi rezolvată prin sistemul de telemedicină, medicul de familie poate să emită acte medicale (rețete, alte recomandări) care, de asemenea, pot fi transmise de la distanță (e-mail, WhatsApp, ș.a.m.d).

Dacă medicul dumneavoastră de familie decide că este nevoie de o consultație în cabinet, aceasta se face cu programare prealabilă și se vor lua toate prevederile legale de limitare a transmiterii virusului SARS-CoV-2.

Acestea constau în: control la intrarea în cabinet (pacientul este întrebat dacă a prezentat tuse sau febră în ultimele 2 săptămâni), verificarea informațiilor de contact al pacienților cu persoane cu simptome similare, respectarea distanței de 1-2 m între scaune în sala de așteptare, utilizarea măștilor chirurgicale pentru personalul clinic și pacienți și a mănușilor de latex pentru personalul clinic.

Dumneavoastră veți fi echipat cu mască chirurgicală (sau cu o eșarfă în lipsa acesteia) și, de preferat, și cu mănuși de protecție, și veți păstra 1,5 m distanță permanentă față de oricare altă persoană din jurul dumneavoastră.

Dacă veți circula cu mijloc de transport în comun, veți fi atent să nu vă expuneți față în față cu alte persoane.

Dacă aveți un tratament standard stabil pentru IBD  cu medicamente eliberate prin farmacii cu circuit deschis și aveți o formă de afecțiune IBD stabilă, medicul de familie poate să vă reînnoiască rețeta conform scrisorii medicale tip anexa 43, folosind sistemul de telemedicină, chiar dacă valabilitatea actului medical emis de medicul specialist a expirat.

Pentru pacientul cronic echilibrat, nu mai este necesară deplasarea la sediul cabinetului pentru reînnoirea rețetei cu medicația zilnică necesară.

Medicul de familie poate emite o astfel de prescripție medicală pentru 1, 2 sau maximum 3 luni.

De asemenea, medicul de familie poate să prescrie medicamente în baza documentelor medicale emise de către medicul specialist  (scrisoare medicală tip anexa 43, emisă de medicul specialist fie în urma unei consultații la distanță, fie la externarea din spital).

Prescripția medicală transmisă pacientului prin mijloace electronice poate fi utilizată de asigurați o singură dată pentru a ridica din farmacie medicamentele prescrise.

Pentru stări urgente/grave, pacientul se poate adresa direct la 112, însă de preferat este să ia legătura în prealabil fie cu medicul de familie, fie cu medicul curant.

Menținerea legăturii cu medicul specialist curant este crucială în această perioadă pentru pacientul cu IBD.

http://www.cnas.ro/casmb/post/type/local/2020-04-08-in-atentia-furnizorilor-de-servicii-medicale.html

Referitor la terapia biologică necesară pacienților cu IBD care se eliberează prin farmacii cu circuit închis, medicul de familie nu o poate elibera.

Această terapie necesită de cele mai multe ori deplasarea în unitățile sanitare pentru continuarea tratamentelor în cadrul Programelor Naționale de Sănătate (PNS). Măsurile instituite în unitățile sanitare asigură circuite speciale pentru aceștia, cu interacțiune limitată cu alte persoane (personal medical, pacienți, ș.a.m.d).

Pentru medicația biologică la nivel de spital se vor asigura circuite separate și proceduri clare, care vor asigura pacienților cu IBD condiții optime și sigure de tratament.

Deși mulți dintre pacienții cu IBD au fost vaccinați împotriva gripei sezoniere, conform recomandărilor ghidului European Crohn și Colitis Organisation (ECCO), adoptarea strategiei de vaccinare este foarte scăzută, iar efectul protector al vaccinului este nul în fața infecției cu SARS-CoV-2, în special la pacienții cu statut de imunosupresie.

Acest fenomen pandemic reprezintă un moment de încercare pentru toți pacienții cu afecțiuni cronice, însă cu aceste măsuri excepționale se încearcă o trecere mai facilă prin această perioadă. Cu siguranță această pandemie a accentuat punctele slabe ale sistemului nostru sanitar, însă, prin cooperare și empatie, orice barieră poate fi ridicată, iar pacienții au acum oportunitatea de a sprijini autoritățile pentru optimizarea modalităților de acordare ale serviciilor medicale.

dr. Mihaela Udrescu, Grup GastRo MF
www.gastromf.ro